Hittaut

hittaut grundades 2008 av IK Hakarpspojkarna. I över 10 år har det nu lockat tusentals deltagare att ta sig ut och leta checkpoints och idag finns hittaut på 56 orter runt om i Sverige. Alla kan delta efter sina förutsättningar och hittaut är gratis. Mer information om hittaut hittar du på dess hemsida www.hittaut.nu

hittaut i Jönköping

Projektet hittaut.nu/Jönköping drivs ideellt av IK Hakarpspojkarna Orientering.

Varje höst drar projektet igång för klubben inför nästa år då ny karta ska ut med nya checkpoints och nya annonsörer mm. En stark organisation av flitiga klubbmedlemmar börjar organisera upp vad som ska göras och vem som kan tänkas göra vad. Det är viktigt att eldsjälarna inom varje område hittas för att projektet ska vara så effektivt som möjligt. Med rätt klubbmedlem på rätt plats blir det också mycket roligare! När väl arbetsuppgifterna är utdelade drar varje delansvarig, med klubben i ryggen, igång.

Kartan uppdateras och förbättras på de punkter som dykt upp under året som gått. Kanske ska kartan utökas, eller nya byggnader ritas med mm. För att kunna täcka in hela stan har klubben också ett samarbete med IF Hallby SOK och Jönköpings OK som bidrar med delar av sitt kartmaterial.

En ”banläggare” placerar ut alla checkpoints i Jönköping/Huskvarnas stadskärnor, bostadsområden och skogar. Det är viktigt att alla på kartan ska ha nära till minst en checkpoint. Fina utsiktsplatser eller andra natursköna områden väljs med stor möda för att hittautaren sedan ska få med sig många fina intryck under projektet.

Annonsförsäljningen drar igång och där kör IKHP med en säljtävling som triggar många medlemmar att plocka fram sin bästa säljarförmåga. Här sitter klubben inne med många fina kontakter som tas till vara på till fullo. Att denna punkt flyter på är extra viktigt då det är här klubben drar in sina pengar till projektet.

Hand i hand med annonsförsäljningen finns det också ett antal kontakter som måste tas för att säkra ekonomin. Det handlar om mediapartners, kommunen, distributör och ev andra stora samarbetspartners. I dagsläget har vi ett samarbete med Jönköpingsposten och Jnytt.se som möjliggör annonsering som når större delen av Jönköping/Huskvarnas befolkning. Jönköpings kommun är också med som en stor finansiär.

När våren börjar nalkas är klubben inne i ett viktigt skede, materialet ska sammanställas tillsammans med reklambyrån Vinna (Kommunikationsbyrån Vinna AB). 6 intensiva men roliga veckor formar sedan kartan som inom kort ska ut i var Jönköpings- och Huskvarnabos brevlåda. Samtidigt ger sig en skara checkpointsansvariga ut och sätter ut alla checkpoints. En marknadsansvarig ser också till att potentiella hittautare får reda på vad som är på gång i stan.

Så snart allt är klart och snön är borta går kartorna ut till alla förväntansfulla deltagare. Nu går hittaut.nu/jonkoping in i en ny etapp där det gäller att underhålla projektet. Det handlar bland annat om att uppdatera hemsidan, kommunicera med deltagare, bevaka och ersätta checkpoints, lotta ut och dela ut pris varje månad, släppa nya checkpoints varje månad och att marknadsföra projektet. Utöver det är det upp till varje drivkraftig individ att komma med idéer och driva hittaut.nu/jonkoping framåt. Ju mer kraft IKHP lägger ner, ju mer får klubben tillbaka från deltagarna.

Denna del av projektet kan delas upp på många i klubben och lätta på belastningen för de som lagt ner stora insatser under förarbetet. Detta gör att insatsen för varje medlem kan minimeras både i arbetstid och under hur lång tid varje individ är engagerad. Den som exempelvis sålt mycket annonser kan sedan vara nöjd med det och behöver inte göra så mycket mer. En annan kanske väljer att kolla checkpointsen under några veckor under sommaren.

Projektet avslutas med en slututlottning där många glada deltagare får ta emot fina pris och känna sig nöjda med alla sina checkpoints och upplevelser som dom fått med sig. Förhoppningsvis går även några av alla deltagare vidare i orienteringsvärlden och testar på klubbaktiviteter mm.